ג'וזף פילאטיס נולד בגרמניה בשנת 1883. הוא היה ילד חולני אשר סבל מאסטמה, רככת וחום ראומטי. להוריו נאמר כי לא יזכה לחיות עד גיל מבוגר.
נחוש להתחזק החל ג'וזף לחקור ולהתנסות בשיטות תנועה ואימון שונות, והצליח ליצור שיפור דרמטי במצבו הבריאותי. בגיל 14 גופו כבר היה כה מפותח ושימש כמודל בשיעורי אנטומיה. במשך שארית חייו הוא המשיך לחקור גוף ותנועה ולשכלל את גישתו.
בשורשי שיטת הפילאטיס ניתן למצוא הדים לשיטות השונות אותן חקר, כמו יוגה, אומנויות לחימה, מחול, ג'ימנסטיקה, אגרוף, אימוני קרקס והרמת משקולות. מתוך למידה נרחבת ובעודו משתמש באלמנטים שונים מכל שיטה על מנת לחזק את גופו, הוא פיתח שיטת אימון חדשה, בעלת היגיון פנימי משלה שהקדימה את זמנה בשנים רבות.
בימי חייו פילאטיס נאבק להשיג הכרה, וזכה לחיבוק בעיקר על ידי קהילת הרקדנים בניו יורק. לאחר מותו זכתה שיטתו להכרה וכיום שיטת הפילאטיס מומלצת על ידי רופאים, פיזיותרפיסטים, כירופרקטים ואוסתיאופטים כשיטה למניעת פציעות ושיקום מהן.
ישנן אגדות רבות על חייו ופועלו של פילאטיס, בחלקן אמיתות ובחלקן חלק מההילה שאפפה את דמותו, אך מכל הסיפורים עולה דמות של חוקר וממציא בלתי נלאה. במסגרת המצאותיו, שרבות מהן עשויות להיראות ביזאריות לחלוטין, היו גם מכשירי הפילאטיס אשר נמצאים בשימוש נרחב היום.
שיטת האימון שהמציא פילאטיס היא שיטת אימון הוליסטית לתנועה. השיטה מבוססת על הבנה אנטומית של מערכת השריר-שלד ומורכבת ממערך תרגילים שמטרתם להחזיר את פעולת השרירים לאיזון. תרגול הפילאטיס מתמקד בשרירים המייצבים, אשר נותנים תמיכה טוב לעמוד השדרה ומאפשרים תנודתיות במפרקים.
תרגול פילאטיס מבוסס על שישה עקרונות מרכזיים:
  • ריכוז
  • שליטה
  • נשימה
  • מרכוז
  • דיוק
  • זרימה

 

יישום נכון של עקרונות שיטת הפילאטיס מוביל לשיפור ביציבה, מודעות לגוף, שיפור בכוח ובגמישות, שיפור בנשימה וכיוצא מכל אלה שיפור באיכות החיים.

 

שרית בלום, מכון פיזיותרפיה פיזיו אנד מור